En heldag och lite till i vackra Milford Sounds

Natten till onsdag sov vi båda riktigt dåligt, eller man kanske ska säga att vi knappt sovit alls. Det regnade hela natten, och ibland kom det riktiga skyfall med droppar som lät som tennisbollar på biltaket. När det var dags att gå upp kändes det som att ögonen höll på att explodera och att resten av kroppen blivit överkörd av en lastbil. Inte hade det slutat regna heller och sandflugorna blev bara fler. En riktig toppen morgon med andra ord.

Vi var båda väldigt överens om att vi åker upp till Milford Sound och kollar vad som finns, och troligtvis är nog allt fullbokat och i så fall drar vi från det här regniga och flug-översvämmade helvettet.

Vi satte kurs uppåt, och ju längre vi åkte desto mer fantastisk blev vägen. Bergen är höga och gröna, vissa har snö på sig, och på grund av nattens hällregn har det bildats vattenfall över allt! Det ser på riktigt ut som att bergen gråter. Båda sitter med hakorna nere vid knävecken och kan inte förstå hur en plats kan ha fått allt det här vackra. Vi är rörande överens om att denna en timmes långa körning från kampingen upp till Milford Sound är det absolut vackraste vi någonsin sett.

Väl framme gick vi in på informationscentret för att se vad för aktiviteter som finns och vad de kostar. Vi hittade en kajaktur + vandring som skulle avgå vid 14-tiden och som tur var fanns det platser kvar så vi bokade den!

Vi åt lite lunch och väntade i vad som kändes en evighet (2h) till att klockan skulle bli två. Det var vi och ett par till som skulle göra den här turen och vi fick en jättehärlig guide. När vi väl kommer ut i vattnet visar det sig att paret nog aldrig suttit i en kajak förut, dom var ärligt talat skitdåliga. Det var så pass att guiden fick bogsera dom till stället vi skulle utgå vandringen ifrån. Inte nog med att dom inte kunde paddla så hade en av dom stukat foten också 😂 men det blev inget hinder i vandringen så det var lugnt.

Kajakdelen bestod av 1h och vandringen 3h. Vi har nu paddlat kajak i Milford Sound och gått en liten, liten del på Milford Track som är en av världens vackraste och mest kända vandringsleder. Lite coolt.

Man paddlade till Sandfly Point (vi är väl medvetna om idiotin i detta...) och därifrån gick vi 1,5h upp på tracken och sen tillbaka. Det var en helt fantastisk regnskog och man gick bredvid floden vi tidigare paddlat på, fast här uppe var den betydligt vildare. Allt var otroligt fint. Det här är förövrigt den blötaste plasten på jorden, den slår till och med Amazonas..!

När vi kom tillbaka till Sandfly Point fick guiden gå före och förbereda kajakerna och sen fick vi gå med några minuters mellanrum för att på så sätt bara hoppa i och komma bort från stranden så fort som möjligt. Det här va helt sjukt, så där mycket sandflugor var det inte när vi kom!! Man kunde inte ens titta för att dom flög in i ögonen och näsan och fan över allt!! Vi fick va snabba som satan att få på vattenskyddet så att han kunde putta ut oss. Det var helt brutalt!

Vi båda var väldigt nöjda med utflykten när vi var klara. Dock hade vi nog kunnat gjort den på halva tiden om vi fått paddla och gå i vårt tempo. 😅

Senare blev det en tidigkväll med filmmys direkt efter middagen på Cascade Creek. Morgonen därpå vaknade vi riktigt outvilade igen. Ännu en natt utan sömn. Den här gången var det varken vinden eller regnet som ställde till det, utan alla härliga sandflugebett. Underbart.

Efter frukost åkte vi till Falls Creek där vi bokstavligt talat klättrade rakt upp i en lerig djungel i typ 15min för att ta oss till ett vackert vattenfall, och det va verkligen vackert. Därefter lämnade vi Milford Sound och vackra Fjordlands och satte kurs mot Wanaka.