Hurtig söndag

Söndag: Vattenfalls turné

Det blev en hel del stop och promenader i söndags, så pass att vi faktiskt kände av det i benen igår! Vi besökte flera vattenfall, lite lookouts, en fin sjö, Cathedral Cove samt Slope Point som är Nya Zeelands sydligaste spets. Sjukt coolt!! Det blåste så mycket där att det till och med syns i form av flimmer när jag filmade vågorna, helt galet.

Cathedral Cove var också riktigt häftigt. Man parkerade uppe på berget och fick gå typ 1,5km neråt genom djungeln för att komma till stranden. Den här grottan ligger på top 30 längsta havsgrottor i världen. Man kommer bara åt den när det är lågvatten, vilket är mellan 14-17 eller nått sånt. Vi såg bara en skylt på vägen och svängde in, så vi hade en jäkla tur att vi kom precis när dom öppnade och att folk inte börjat rulla in än. När vi gick tillbaka mot bilen mötte vi stora grupper med folk i djungeln och det var fullproppat på parkeringen. Så vi hade verkligen en jäkla tur.

Det va länge sen vi hade en dag med så många stop, så det var både roligt och rätt behövligt. Vi har suttit still alldeles för mycket.

Taggade efter söndagens härliga aktiviteter  checkade vi in på kvällens kamping som vi hade rätt höga förväntningar på. Den låg på en smal udde så man såg havet på båda sidor, och många har sett både delfiner och pingviner här. Det är en stor kamping med kök, tvättstuga, duschar osv. Så det passade oss perfekt då det börjar sina på rena kläder.

När vi kom fram blåste det helt sjukt mycket, så pass att det till och med var jobbigt att sitta INNE i bilen?! Öppnade man dörren blåste det in sand.. Vid det här laget har vi båda börjat tycka att det är lite småjobbigt att bo i en trång bil. Men vi bet ihop och packade iordning vår smutstvätt. När vi kommer till tvättstugan finns det bara två maskiner, vilket är helt absurt med tanke på hur stor kampingen är. Som tur är var det en ledig så vi kör ner allt där. Då visar det sig att idioten i receptionen har gett oss fel typ av mynt, så vi får gå (rätt långt) och växla. Det står ingenstans hur lång tid maskinerna tar så vi ställer klockan på 30min och går och äter. Mätta och belåtna tar vi med oss disken för att diska i köket som ansluter till tvättstugan. När vi kommer in där är det löjligt mycket folk i ett väldigt litet kök och vi båda känner hur paniken svämmar över oss och att vi måste bort därifrån, så vi går direkt till tvätten ist. Tror ni inte att någon liten jävel då har slängt ur vår tvätt?! Här någonstans börjar vi tappa tålamodet på den här kampingen...

Rätt irriterade skickar vi in tvätten i torktumlaren och bestämmer oss för att ta en promenad på stranden och gå av lite aggressioner.

Lagom till att tvätten torkat har vädret börja mojna och vi sitter i bilen och spelar spel och dricker te, då helt plötsligt ändrar himlen färg till rosa och vi får en jättefin solnedgång. I den stunden kändes den här skitkampingen inte fullt så skit-aktig längre.

Morgonen därpå vaknade vi till regn och blåst. Skit-aktigheten var tillbaka. Men det ändrades en aning efter frukost när vi såg två personer som paddlar kajak längst stranden med sällskap av massa mini delfiner!! Helt underbart! Ett annat par simmar då ut i hopp om att delfinerna ska komma till dom, vilket också gav resultat efter typ en halv timme! Jag kan inte beskriva med ord hur avundsjuka vi var!

Vi övervägde att också gå i men hade vi gjorde det skulle vi garanterat fått varsin mansförkyldning som sällskap resten av resan, så vi struntade i det.

Men det var så fantastiskt att se! Helt vilda delfiner som bara ville va med och hänga lite. Magiskt!

Eftersom vädret va lite sådär kände vi inte för att göra något speciellt under dagen, så vi åkte bara bil, lyssna på musik och tog lite småstop med fika och så på vägen till nästa kamping.

Vi gick in i 2019 på Last Light Loge som ligger längst ner i början på Fjordland.

Planen var att kanske gå någon längre vandring idag men vi får se hur det blir med det då skit-kampingens kranvatten inte var helt friskt...

Gott nytt år ❤️

Fick lite midsommar feeling

Cathedral Cove stranden

Sydligaste spetsen

Det kanske inte syns men det blåser typ storm

Syd-fåren 💕

Utsikt från bilen på skit-kampingen

Lina torkar sin tröja i stormen eftersom någon slängde ut den förtidigt..